Wat is Cloudbike?

Cloudbike is een slim deelfietsplatform gestart door twee Antwerpse ondernemers. Onze doelstelling is om de mobiliteit in onze stad te verbeteren op een innovatieve manier. Wij focussen ons op kwaliteit en design, daarom hebben wij niet alleen gekozen voor de beste fietsen maar ook voor de meest stijlvolle!

Hoe werkt het?

Gebruikers kunnen de Cloudbike applicatie downloaden in de Google Play Store of Apple Store en een gebruikersaccount aanmaken. Lokaliseer de dichtstbijzijnde fiets op de kaart en wandel er naartoe. Onze fietsen zijn gemakkelijk te herkennen met hun lichtblauwe frames, bruine zadels en crèmekleurige banden. Scan de QR code om de fiets te ontgrendelen en berg het kabelslot op in de mand of in je tas. Als je even wil stoppen kan je je rit pauzeren door op de pauzeknop te drukken en je fiets te vergrendelen, druk op unlock om je rit verder te zetten. Bij aankomst aan je eindbestemming moet je de fiets in een drop zone parkeren, deze zijn te zien in de app en hebben een paarse kleur. Gebruik het kabelslot om de fiets vast te maken aan een hekje of nietje, druk op end en duw de hendel van het slot manueel naar beneden om je rit te beëindigen. Er verschijnt een pop-up met de datum, het aantal gereden km’s, tijdsduur en de kostprijs van je rit. Facturen worden automatisch per e-mail verstuurd.

Wat heb ik allemaal nodig om het deelfietssysteem te gebruiken?

Alles wat je nodig hebt is een smartphone met een internetconnectie (3G/4G) en bluetooth, en een geldige kredietkaart.

Hoe registreer ik?

Na het downloaden van de app kan je een gebruikersaccount aanmaken, voer je e-mail adres in en kies een paswoord. We sturen een e-mail ter confirmatie, klik op de link om je account te verifiëren. Na verificatie kan je met je gegevens inloggen en starten met het huren van onze fietsen.

Hoe vind ik een Cloudbike?

Open de app en beschikbare fietsen worden zichtbaar op de kaart, Cloudbikes zijn te identificeren met een blauw, rond icoontje. Het icoontje zal zich in een straal van maximaal 15m bevinden ten opzichte van de werkelijke locatie van de fiets. Onze fietsen zijn gemakkelijk te herkennen met hun lichtblauwe frames, bruine zadels en crèmekleurige banden.

Waar kan ik mijn fiets parkeren?

Parkeren is mogelijk in één van onze 50 drop zones. Na het huren van de fiets worden deze zones zichtbaar in de app in een paarse kleur.

Wat is een drop zone?

Een drop zone is een virtuele zone waarin gebruikers fietsen kunnen parkeren. Er zijn ongeveer 50 zones, verspreid in de postcodes 2000, 2018 en 2060. Na het huren van een fiets worden deze paarse zones zichtbaar op de kaart. We werken met drop zones zodat we een georganiseerd systeem kunnen handhaven er ervoor kunnen zorgen dat onze fietsen mooi gegroepeerd zijn en gemakkelijk gevonden kunnen worden.

Hoeveel kost het?

Je kan per rit betalen, er is een minimum van 0,50€ voor de eerste 10 minuten, elke bijkomende minuut kost je 0,05€. Daarnaast kan je voor 6€ een dagpas kopen, hiervoor kan je gedurende 24u ongelimiteerde ritjes maximaal 40 minuten per rit maken. Ga je over deze tijdslimiet dan betaal je een toeslag van 1€ voor het halfuur daaropvolgend en 2€ voor het halfuur daarna, na 100 minuten betaal je 5€ extra per gestart uur.
Tenslotte zijn er 3 maanden abonnementen beschikbaar aan 20€. Dit abonnement hanteert hetzelfde principe als de dagpas, maar dan voor een periode van 3 maanden. Een abonnement kan besteld worden door een mail te sturen naar info@cloudbike.be. De abonnementen zijn gelimiteerd in aantal, indien de limiet bereikt is wordt er met een wachtlijst gewerkt.

Hoe kan ik betalen?

Ga naar payments in de app en voeg een kredietkaart toe.

Hoe ontgrendel ik een fiets?

Scan de unieke QR code op de fiets. Het slot zal automatisch ontgrendelen en je zal het kabelslot kunnen losmaken.

Waar vind ik de QR code?

Elke fiets heeft 2 QR codes, 1 op het frame en 1 op het instructiebordje in de mand.

Kan ik mijn rit pauzeren?

Zeker en vast! Druk op de pauzeknop in de app en zet je fiets op slot, je fiets blijft gereserveerd tot je hem opnieuw ontgrendeld. Je hoeft niet in een drop zone te parkeren wanneer je je rit pauzeert. Denk eraan dat je wel blijft doorbetalen tijdens het pauzeren.

De QR code scant niet?

Voer het nummer van de fiets manueel in, deze is te lezen boven de QR code. Je kan dit probleem ook via de app rapporteren zodat we het kunnen oplossen.

Hoe beëindig ik mijn rit?

Druk op end in de app en duw de hendel manueel naar beneden. Vergeet niet om eerst je fiets vast te  maken met het kabelslot!

Ik kan mijn fiets niet op slot doen?

Indien het slot tegen de spaak zit gaat het niet op slot, kijk dit even na. Zorg ervoor dat je de hendel helemaal naar beneden duwt om je rit te beëindigen. Indien je deze dingen hebt gedaan en het slot nog niet sluit, contacteer ons en we zullen je rit manueel beëindigen.

Help! Ik denk dat ik te veel heb betaald?

Contacteer ons, dan kijken wij dit na en regelen we een eventuele terugbetaling.

Hoelang duurt het voordat ik mijn terugbetaling ontvang?

De tijdsduur hangt af van bank tot bank, maar een terugbetaling zou voldaan moeten zijn binnen de 10 werkdagen.

Help! Ik vind geen fiets?

We kunnen helaas niet beloven dat er altijd beschikbare fietsen in jouw buurt zijn, maar wij herverdelen onze fietsen wel op dagdagelijkse basis om voor een zo goed mogelijke spreiding te zorgen.

De batterij van mijn telefoon is leeg gegaan tijdens het fietsen, wat nu?

Contacteer ons zo snel mogelijk. Tracht er altijd voor te zorgen dat je batterij voldoende is opgeladen.

Ik heb een ongeval gehad met de fiets, wat moet ik nu doen?

Bij gewonden of materiële schade aan derden moet steeds de lokale politie erbij geroepen worden om een PV op te stellen.

Is er schade aan de fiets, contacteer dan onze klantendienst zodat wij het nodige kunnen doen. Buiten de kantooruren zal je de fiets in een drop zone moeten achterlaten en ons zo snel mogelijk tijdens de kantooruren contacteren.

De fiets is gestolen tijdens mijn gebruik, wat nu?

Je doet binnen 24 uur aangifte bij de lokale politie en bezorgt ons het PV-nummer van je dossier. Bij je aangifte geef je het nummer van de gestolen fiets door en geef je een korte beschrijving van de feiten. Als je het fietsnummer niet meer weet, kan je ons steeds contacteren zodat we dit voor jou kunnen uitzoeken. Na 24 uur betaal je een forfaitaire kost van 200 euro. Na 48 uur wordt de fiets beschouwd als gestolen en wordt er aan de verantwoordelijke gebruiker 700 euro aangerekend.

Hoe kan ik Cloudbike contacteren?

Je kan ons via de app bereiken, of mailen op info@cloudbike.be of bellen op +32 3 205 59 58.

Hoe kan ik een probleem met de fiets melden?

Ga naar support in het menu om het direct via de app te melden. Je kan ons ook bellen of e-mailen. We zullen de fiets zo snel mogelijk herstellen.